Cara Atasi Masalah Kesihatan Ketika Berpuasa Dengan Berkesan

0 Comments
Assalamualaikum, salam sejahtera.....

Alhamdulillah, cuma tinggal beberapa minggu saja lagi, kita semua umat Islam di seluruh dunia akan menyambut bulan Ramadhan, iaitu bulan yang sangat mulia. Pada bulan yang sangat mulia ini, kita semua umat Islam diwajibkan berpuasa. Bila sebut kena berpuasa saja, mesti ada dikalangan kita yang rasa berat untuk melakukan ibadah ini, atas berbagai-bagai alasan berkaitan masalah kesihatan.

Betapa ruginya kita, jika tidak dapat menjalankan ibadah puasa ni dengan sempurna, kerana bulan yang penuh kemuliaan ini hanya datang sekali dalam setahun. Malah kita semua sedia maklum, betapa banyaknya pahala yang boleh kita raih pada bulan ini, untuk saham akhirat kita nanti. Jadi adalah sangat bagus jika kita dapat menjalankan ibadah puasa ini dengan sempurna dalam keadaan badan yang sihat dan cergas.....


Cara Atasi Masalah Kesihatan Ketika Berpuasa Dengan Berkesan

Terdapat beberapa masalah kesihatan semasa berpuasa yang sering kali kita semua alami, punca utama ialah kerana kekurangan air dalam badan, kerana ketika berpuasa kita tak boleh makan ataupun minum disiang hari. Sehari lebih kurang 13 jam kita semua berpuasa.

Jadi di sini saya nak kongsikan sedikit mengenai masalah kesihatan semasa berpuasa yang saya ada terbaca di FB Dr. Zubaidi Hj. Ahmad. Jom kita tengok, apa masalah kesihatan yang biasa dialami semasa berpuasa.


Cara Atasi Masalah Kesihatan Ketika Berpuasa Dengan Berkesan

1. Pedih Ulu Hati.
Apabila seseorang itu berfikir tentang makanan, otak akan menghantar isyarat di bahagian perut untuk menghasilkan asid yang boleh menyebabkan pedih ulu hati. Jangan fikir tentang juadah apa yang hendak dimakan ketika berbuka nanti, sebaiknya tumpukan kepada bacaan Al-Quraan, Zikir dan membaca buku-buku berkaitan agama ataupun motivasi.

Selain itu pedih ulu hati ni juga disebabkan oleh jenis makanan yang kita makan, ketika berbuka dan bersahur. Makanan yang berminyak (bergoreng), pedas dan berlemak akan lambat hadam, menyebabkan masalah pedih ulu hati dan kembung perut.

Jadi, pastikan kita memilih makanan yang lambat dihadam ketika bersahur. Bagus juga kalau dapat minum segelas ESP masa bersahur. ESP ni dapat membekalkan tenaga dan rasa kenyang yang lebih lama kerana ianya mengandungi Glisemik Indeks yang rendah. Gastrik ketika berpuasa? Tidak lagi dengan segelas ESP setiap hari bersahur!


Cara Atasi Masalah Kesihatan Ketika Berpuasa Dengan Berkesan

2. Dehidrasi.
Kekurangan air di dalam tubuh akan merendahkan kadar metabolisme dan menyebabkan seseorang individu itu tidak bertenaga. Ramai yang tidak cukup minum air ketika berpuasa dan ini dapat dikesan dengan melihat warna air kencing yang keruh dan kuantitinya yang sedikit.

Pastikan sepanjang malam, kita minum air sebanyaknya, dan saya mencadangkan sekurang-kurangnya minum 2 liter air sehari bagi membersihkan tubuh dari toksin bahan kumuhan. Kita boleh cuba amalkan Performance Drink sepanjang bulan puasa ini. Performance Drink dapat membantu mengekalkan tenaga dan mengelak dari dehidrasi.


Cara Atasi Masalah Kesihatan Ketika Berpuasa Dengan Berkesan

3. Sakit Kepala.
Sakit kepala pada bulan Ramadhan kerap terjadi kerana beberapa faktor seperti kekurangan glukos, kurang air, kurang tidur, mengambil kafein (kopi) terlalu banyak dan menghisap rokok.

Selain dari mengurangkan faktor di atas, kita perlulah minum air secukupnya.



4. Sembelit
Sembelit juga mudah berlaku jika kita dah minum air secukupnya tetapi kurang mengambil serat (fiber) dalam pemakanan.

Amalkan makan buah betik kerana buah betik yang ranum, kaya dengan vitamin C dan mempunyai kandungan serat yang tinggi. Ia sesuai dimakan untuk melawaskan perut bagi sesiapa yang mempunyai masalah sembelit. Boleh juga amalkan pengambilan OsteMatrix yang mengandungi magnesium, kerana ia dapat membantu menangani masalah sembelit.

Pengambilan vitamin-vitamin tertentu juga adalah sangat digalakkan dalam menangani masalah kesihatan ketika kita berpuasa ni. 

Baca Sini << Set Vitamin Untuk Berpuasa >>

Semoga perkongsian ini dapat memberi manfaat kepada kita semua. Atasilah masalah kesihatan kita sebaik mungkin supaya dapat menjalankan ibadah puasa yang diwajibkan ini dengan sempurna. 
In sya Allah.....

Untuk keterangan lanjut atau sebarang pertanyaan, pembelian produk atau konsultasi secara percuma, boleh hubungi saya Aini Musa 019-6436589.

Anda berminat untuk mendaftar sebagai ahli Shaklee?

Dengan kualiti produk yang terbukti semulajadi, selamat dan berkesan, saya sangat mengesyorkan anda untuk daftar sebagai ahli Shaklee. Selain anda dapat membuat pembelian produk dengan harga lebih murah, anda juga akan dapat banyak faedah yang lain.

Hubungi saya Aini Musa 019-6436589 jika berminat mendaftar sebagai ahli Shaklee, kehadiran anda amat dialu-alukan!


(Shaklee ID : 1118070)
Sms/whatsapp : 019-6436589 (for fast response)

Terima kasih.

Salam ceria, Aini.....



You may also like

Tiada ulasan:

VitaVitamin 2016. Dikuasakan oleh Blogger.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...